Latvijas mazajā tirgū ir savairojušies neskaitāmi interneta veikali. Patiesībā “neskaitāmi” tiešām ir īstais vārds. Citi ir lielāki, citi mazāki, citiem iespējams ir pāris klienti mēnesī, kamēr dažs labs lielais gigants netiek galā ar saviem klientiem. Pēdējās pāris nedēļas esmu pavadījis intensīvi meklējot tehniku topošajai virtuves iekārtai. Loģiski, ka kā jau ar IT lietām saistīts cilvēks preces meklēju internetā. Tā nu radās šādas tādas pārdomas par Latvijas interneta veikaliem.

Interneta veikals būtībā ļauj konkrētam uzņēmumam samazināt preču tirdzniecības izdevumus, kas attiecīgi arī atsaucas uz preču cenu un tādējādi rada ieinteresētību arī preču pircējos. Tāpat ir ērti sameklēt sevi interesējošo preci un veikli salīdzināt tās cenas dažādos veikalos burtiski pāris minūšu laikā. Tas protams ir ērti, taču brīdī, kad reāls pircējs ierodas interneta veikalā, tikai retais interneta veikals ir spējīgs piedāvāt rīkus ar kuru palīdzību var ērti atrast vajadzīgo preci.

Pilnīgi visi manis apstaigātie interneta veikali piedāvāja preču dalījumu pa kategorijām, kas arī ir absolūti loģiski - ja mani interesē virtuves tehnika, diez vai es došos pie televizoriem. Tik tālu viss būtu jauki, taču tālāk sākas problēmas - vairums interneta veikalu ļauj preci meklēt tikai pēc ražotāja. Iedomājamies situāciju, aizeju uz sadzīves tehnikas veikalu un prasu “iedodiet man kādu AEG vai Elektrolux ledusskapi”, neminot ne izmērus, ne vēlamo funkcionalitāti, ne naudas summu, kuru es esmu ar mieru maksāt, neko citu. Problēma ir faktā, ka ne jau firmas zīme vairumā gadījumu ir svarīga, bet gan attiecīgās iekārtas funkcionalitāte, un ekspluatācijas izmaksas. Šajā ziņā mani patīkami pārsteidza pāris interneta veikali - 220.lv un ff.lv. Pirmo no šiem jau biju diezgan izmantojis iepērkot tehniku pirms pāris gadiem. Savukārt, otrais laikam pie apvāršņa ir parādījies salīdzinoši nesen, taču tā iespējas produktu atlasē bija pat ļoti ērtas un pārdomātas. Paplašinātas meklēšanas iespējas bija arī dažos citos interneta veikalos, taču tās nelikās tik ērtas.

Sāpīgākais moments sākās tad, kad biju preces izvēlējies. Nu jau laikam vairs nevienam nav noslēpums, ka praktiski nevienam Latvijas interneta veikalam nav savu noliktavu, visas preces tiek ņemtas no vienām un tām pašām noliktavām, atšķiras tikai tas, cik nu kurš uzliek savu uzcenojumu. Klīst baumas, ka atsevišķi interneta veikali sadzīves tehniku tirgo pat ar nieka 5Ls uzcenojumu pie vairumtirdzniecības bāzes cenām. Nezinu vai tā ir taisnība, bet godīgi sakot nešaubos par tādiem izgājieniem.

Atgriežoties pie sāpīgajām lietām - izvēlējos interneta veikalā 220.lv 3 preces - keramisko plīts virsmu, iebūvējamo cepeškrāsni un trauku mazgājamo mašīnu un veicu pasūtījumu ceturtdienas pēcpusdienā. Pirms pāris gadiem pie viņiem pasūtot preci sistēma bija tāda, ka tās pašas dienas vakarā pēc pāris stundām viņi atzvana un sarunā preces piegādes laiku. Pienāk piektdienas pusdienlaiks, neviens tā arī vēl nav zvanījis. Intereses pēc piezvanu viņiem, apjautājos vai ir saņēmuši manu pasūtījumu. Seko atbilde, ka jā, bet “kaut kas neesot noliktavā”, viņi man atzvanīšot. Pienāk pirmdiena, neviens nav zvanījis. Zvanu viņiem, atbilde - “kaut kas neesot noliktavā, mēs jums atzvanīsim. Ak jūs jau zvanījāt? Nu šoreiz noteikti atzvanīsim”. Pienāk otrdiena, neviens tā arī nav zvanījis. Piezvanu viņiem, diezgan nejaukā tonī saku, ka tā arī neviens nav piezvanījis, kaut kāda sieviete atvainojas, stāsta, ka viņiem esot daudz pasūtījumu un ka šodien noteikti man atbildēšot. Nepaiet ne pāris stundas, kad man atnāk e-pasts ar tekstu “Atvainojiet, neviena no jūsu izvēlētajām precēm nav noliktavā, kā arī nav zināms, kad būs”. Jautri! Tam bija vajadzīgas nieka 6 dienas. Ja ar to vēl nepietiek, tad pašu jautrāko pamanīju tajā pašā dienā meklējot citus tehnikas modeļus tajā pašā 220.lv mājas lapā - tā vietā, lai viņi izņemtu no kataloga noliktavā neesošās preces, viņi trauku mazgājamai mašīnai bija vēl par latu pazeminājuši cenu. Pavisam jautri!

Tad nu mēģināju otro šāvienu uz citu trauku mazgājamās mašīnas modeli tajā pašā 220.lv. Šoreiz pietika ar 2 dienām un 2 telefona zvaniem no manas puses, lai es saprastu, ka attiecīgā prece atkal nav dabūjama. Secinājums - neskatoties uz ērtajām meklēšanas iespējām šis interneta veikals ir absolūti nelietojams no klienta viedokļa.

Tālāk jau biju uzmanīgāks un devos uz xnet.lv. Pirmais piegājiens - iebūvējamā cepeškrāsns. Pasūtu. Paiet 2 stundas un klientu menedžeris zvana, saka, ka izvēlētā prece nav noliktavā, painteresējos par līdzīgu modeli, pēc 10 minūtēm atzvana un saka, ka ir uz vietas. Lieliski! Līdzīgi arī ar trauku mazgājamo mašīnu - izvēlos preci, pasūtu, paiet aptuveni stunda, apstiprinam pasūtījumu un pēc vēl pāris stundām varam preci savākt XNet birojā.

Salīdzinājumam XNet.lv uzreiz pēc fakta konstatēšanas, ka mans pirmais izvēlētais cepeškrāsns modelis nav noliktavā, to no sava veikala izņēma :)

Secinājumi. Ko tur daudz secināt. Fakti runā paši par sevi. Ja tevi uztrauc tavi klienti un tu vēlies viņus noturēt, tad ir jāstrādā. Ja ir tik daudz pasūtījumu, ka klientam ir jāgaida 6 dienas, tad varbūt ir vērts padomāt par papildus darbinieku piesaistīšanu?