Droši vien katrs no mums ir lasījis par to, ka jāpievērš liela uzmanība dažādu izstrādājamo sistēmu lietojamībai. Es pat īsti neatceros, cik dažādus rakstus esmu izlasījis par šo tēmu, taču lielākā daļa no šiem rakstiem bija par lietotāja saskarni - kā labāk izkārtot elementus aplikācijā, kā veidot saskanīgas krāsu shēmas, utt. Lai nu kā, tā nav vienīgā būtiskā lieta, par kuru ir vērts padomāt.

Kādu brīdi atpakaļ pieķēru sevi pie domas, ka katrai sistēmai patiesībā ir savs kritiskais punkts, lai to sāktu lietot. Piemērs ir auto stāvvietas apmaksa ar SMS palīdzību. CityCredit savu pakalpojumu stāvvietu apmaksai sāka piedāvāt, liekas, nu jau divus gadus atpakaļ, taču es to sāku aktīvi lietot pirms kāda pus gada. Iemesls un svarīgā nianse ir pavisam vienkārša - agrāk, lai es varētu veikt stāvvietas apmaksu, man bija jāatceras ieskaitīt savā CityCredit kontā pietiekamu daudzumu naudas. Tā kā es regulāri aizmirsu to izdarīt vai arī man bija psiholoģiski sarežģīti ieskaitīt uzreiz 10 vai 20 latus CityCredit kontā, zinot, ka tos iztērēšu par stāvvietu, tad atmetu ar roku šai sistēmai un turpināju apmaksu ar monētām.

Kādu pus gadu atpakaļ CityCredit ieviesa automātisko konta papildināšanu no bankas konta. Ko tas nozīmē? Tiklīdz CityCredit konta bilance sasniedz manis definētu minimālo vērtību, viņi no mana bankas konta papildina CityCredit kontu par iepriekš definētu naudas summu. Izvēlējos minimālo summu Ls 2.00 un papildināšanas summu Ls 10.00. Kopš tā brīža vairs neesmu lietojis monētas, lai maksātu par auto stāvvietu. No vienas puses tā itkā ir sīka nianse, taču no otras puses tas ir milzīgs ieguldījums sistēmas lietojamībā vienkāršajam un aizmāršīgajam lietotājam.

Ja labi gribētu šādas sīkas, bet būtiskas nianses varētu atrast diezgan daudzās sistēmās. Piemēri nav tālu jāmeklē. Kopš draugiem.lv ir ieviesta pakalpojumu apmaksa ar vienu pogas nospiedienu (pieskaitot vajadzīgo summu mobilā telefona rēķinam), liekas, ka vairs neesmu rakstījis nevienu SMS ar bieži vien sarežģītajiem kodiem.

Morāle: sīkas nianses pakalpojumu apmaksā var būtiski ietekmēt lietotāju vēlmi izmantot pakalpojumu.